17 Ağustos 2010 Salı

Kanada Eğitim Sistemi


Eğitim ile ilgili düzenlemelerin vilayetler tarafından yapıldığı Kanada ve eğitim sistemi





Federal devlet olmasına karşın Kanada'da federal bir eğitim bakanlığı bulunmamaktadır. Eğitimle ilgili düzenlemeler vilayetler tarafından yapılmaktadır. Bu sebeple eğitim alanında birbirinden esaslı değişik uygulamalar bulunmaktadır.

Kanada üniversiteleri Fransız college ve İngiliz üniversite sisteminden esinlenerek bugünkü halini almıştır. Bu yüzden bazı üniversiteler aynı zamanda college diye de anılırlar. Ayrıca İskoç ve amerikan üniversite sistemi de ülkede temsil edilmektedir.

Kanada’daki üniversiteler de diğer gelişmiş batılı ülkelerdeki gibi merkezi olmayan yapılanmanın da etkisiyle Türkiye’de alışılmadık ölçüde geniş özerkliğe sahiptir. Türk yüksek öğretim sistemindeki katı merkeziyetçiliğin bu bağlamda bilimsel gelişme için ne ölçüde vazgeçilmez olduğu tartışılmalıdır.

Sistem, özel ve devlet destekli yüksek okullardan oluşmaktadır. Bazı özel okullar maliyeti azaltmak amacıyla aralarında ortaklaşa eğitim programları yürütmektedir.


Yüksek okullar iki bölümden meydana gelmektedir

1.Colleges / universite
Bu okullarda akademik kariyer (academic degree) imkanı da mevcuttur. Assocition of Universities and Colleges of Canada (AUCC) kurumuna üyedirler. Hali hazırda 89 üniversite üniversite bu kuruma üyedir. Üniversitelerin büyük çoğunda eğitim İngilizce yapılır. 10 üniversitede de Fransızca eğitim verilir. Üniversitede geçerli eğitim dili ile bölgedeki yaygın konuşma dili farklı olabilir. Mesela Fransızların çok yaşadığı Montréal’deki Mc Gill Üniversitesi’nde eğitim dili İngilizce’dir.

2.Community colleges / colléges communautaires
Community colleg’ler normal colleglerden mesleki eğitime dayalı oluşları ve akademik perspektifleri olmalarıyla ayrılırlar. Bu tip collegler Association of Canadian Community Colleges kurumuna üyedirler. Bu okulların temel amacı öğrencilere 2 ile 4 yıl arası bir eğitimle sanayi ve ticaret alanında çalışmaya gerekli nitelikleri kazandırmaktır. Bu tür okullar ders ve stajlarını endüstrideki ihtiyaca göre şekillendirmektedir. Mezunlar certificate veya college diploma alırlar.

Son zamanlarda community college’ler akademik kariyer seçeneği de sunmaya başlamışlardır. Bazı community colleglerde üniversiteye yatay geçiş imkanı da mevcuttur.

Kanada’da üniversite birinci ve ikinci akademik seviye şeklinde de bir ayrıma tabi olup üniversitelerce her iki seviyede de eğitim verilir. Buna karşı colleglerdeki eğitim yalnız birinci seviye ile sınırlıdır.
- Undergraduate studies / premier cycle
- Graduate studies / Deuxieme et Troisieme cycles

Kaynak: dilegitimleri

1 yorum:

  1. Aynen katılıyorum Kanada üniversiteleri yurtdışında eğitim düşünenlerin kesinlikle tercih edilmesi gereken prestijdeler

    YanıtlaSil